Nacompetitiefinale tegen AGB

24 juni 2022 20:00

Dat Heino 1 zondag de finale van de nacompetitie speelt, was al een tijdje duidelijk. Gisteren werd bekend dat de tegenstander in deze finale het Amsterdamse AGB is.

AGB, of voluit Amsterdam Gencler Birligi, speelde het afgelopen seizoen in de 1e klasse A in district West 1. Het haalde daarin maar liefst 60 punten, maar moest uiteindelijk toch het Utrechtse Kampong voor zich dulden. Zeker na de winter-/coronastop is de ploeg bijzonder goed op dreef: de laatste nederlaag dateert van 20 februari toen met 0-3 werd verloren van FC Uitgeest. Nadien werd er nog eenmaal gelijkgespeeld; alle andere wedstrijden werden winnend afgesloten. Soms moeizaam, maar soms ook met grote cijfers. De schotkracht van de ploeg blijkt ook wel uit de 77 goals die gemaakt werden in competitieverband. In de nacompetitie zetten de Amsterdammers deze goede lijn voort. AGB was net als Heino de eerste ronde vrij; in de tweede ronde bezegelde AGB het lot van het Bussumse SDO, dat als 14e was geëindigd in de hoofdklasse A. Na een snelle 3-0 voorsprong voor AGB wist SDO het nog spannend te maken, maar verder dan 3-2 liet AGB het niet komen. Het verhaal van de derderondewedstrijd is bekend: in Leiden ontspon zich tegen FC Boshuizen een spannende strijd, waarbij AGB kort voor het eind een 2-1 voorsprong wist te nemen. De wedstrijd haalde het eindsignaal echter niet, omdat de scheidsrechter in de 94e minuut voortijdig affloot. Donderdag kon AGB in de resterende 4 minuten de voorsprong vasthouden, waardoor het zondag dus tegen Heino speelt voor een plek in de hoofdklasse (ofwel de 4e divisie, zoals het volgend jaar heet).
Meest in het oog springende speler in de Amsterdamse selectie is ongetwijfeld de 38-jarige Hursut Meric. Meric begon zijn carrière bij de toenmalige topamateurs van Turkiyemspor in Amsterdam, waar hij een contract bij ADO Den Haag wist te verdienen. Daar speelde hij twee seizoenen; in het eerste seizoen speelde hij vrijwel alle wedstrijden en promoveerde hij met ADO naar de Eredivisie. Daarnaast scoorde hij onder andere twee goals in de openingswedstrijd van het nieuwe ADO-stadion. Na deze twee seizoenen tekende hij een contract bij het Turkse Genclerbirligi Ankara, waar hij maar liefst 135 wedstrijden voor speelde. Hij scoorde er 19 keer, onder andere tegen topclubs Besiktas en Galatasaray. Na 5 seizoenen in Ankara trok Meric nog langs een aantal Turkse clubs van minder allooi, alvorens hij in 2018 terugkeerde naar Nederland om bij AGB te gaan spelen.
AGB speelde in het seizoen 2008/2009 nog in de 5e klasse, maar zette daarna de weg omhoog in: na het kampioenschap in de 5e klasse volgden 2 seizoenen in de 4e klasse en 5 seizoenen in de 3e klasse. Het kampioenschap aldaar werd direct gevolgd door het kampioenschap in de 2e klasse, waardoor de club nu sinds 2017 in de 1e klasse uitkomt, met de brandende ambitie om door te stoten naar de hoofdklasse.