Stage

Maatschappelijke stage (MaS) voor VMBO, HAVO en VWO leerlingen

Waar kun je dat beter doen dan bij je eigen voetbalclub! De meeste van jullie zijn via de F-en E jeugd doorgestroomd naar de oudere jeugd. Al die tijd ben je getraind en begeleid door vrijwilligers en misschien ook wel door maatschappelijke stagiaires. Voetbal kan niet zonder vrijwilligers en gelukkig kun jij dus je steentje bijdragen door als MaS-er de club te helpen. Maak het nog mooier door samen met een klasgenoot, vriend of vriendin aan de slag te gaan.

Onder het motto 1 MaS is geen MaS, maar 2 maal MaS is super MaSSel voor jou en de voetbalvereniging.

Ook niet-leden van vv Heino kunnen hun MaS bij vv Heino doen, dus je schoolmaatjes zijn van harte welkom!

Bij de voetbalvereniging Heino zijn genoeg mogelijkheden om je maatschappelijke stage te doen.

– Assistent jeugdtrainer
– Jeugdscheidsrechter
– Begeleiding geven bij de voetbalschool
– Kantinedienst op zondag in de keuken
– Begeleiden bij activiteiten van de evenementencommissie
Etc., etc.
Kijk ook eens op de website bij de diverse commissies.

Weet je nog niet precies wat je wilt dan kun je dat ook kenbaar maken.

De maatschappelijke stages worden gecoördineerd door
Sandra Schouten

Wie zijn er betrokken bij de Maatschappelijke stages (MaS)

– De leerlingen VMBO-HVO-VWO van het Carmel College Raalte.
– Vrijwilligerssteunpunt Raalte

– Contact persoon MaS vv Heino
– De voorzitter van de commissie waar stage gelopen wordt
– De stagebegeleider, dat is diegene waar de uitvoerende activiteit daadwerkelijk plaats vindt.

Werkwijze stageplek vinden, houden en afronden

De leerlingen kunnen zich op meerdere manieren aanmelden voor een stage. Via mail of telefonisch bij Piet Schippers (contactpersoon stages) of tijdens de stagemarkt van het Carmel College in oktober.

1. De stage start voor (assistent)-trainers in september
  2. De contactpersoon stages meldt de stagiaires aan bij de voorzitter van de commissies en hoofd opleidingen.
  3. De voorzitter van de commissie zoekt/heeft een stageplek en neemt contact op met de stagiaires.
  4. Indien de stagiaire binnen 2 weken geen reactie heeft ontvangen van de commissie meldt hij/zij dit aan de contactpersoon stages.
  5. De stagiaire laat de in te vullen stageovereenkomst van school ondertekenen door de contactpersoon stages of door diegene onder wiens leiding de stage gedaan wordt.
  6. De stagiaire heeft van school een map met daarin gegevens voor de uitvoering van de stage en het verwerken van ervaringen.
  7. De stagebegeleider en stagiaire bespreken regelmatig de voortgang en de stagiaire noteert dit ten behoeve van het leerproces en voor de presentatie op school.
  8. Mocht de MaS niet verlopen zoals gepland en verwacht, dan meldt de stagiaire en/of de stagebegeleider dit bij de contactpersoon stages.
  9. Twee weken voor het einde van de MaS vult de stagebegeleider of de contactpersoon stages samen met de stagiaire de eindevaluatie van school in.
  10. De stage duurt 30 uur en we gaan er van uit dat de stagiaire met het oog op continuïteit van de werkzaamheden het seizoen afmaakt ook al wordt het aantal uren (binnen grenzen) overschreden.

Leerbedrijf vv Heino voor MBO sportopleidingen

Er valt veel te leren bij vv Heino, zowel binnen als buiten de lijnen. Sinds 27 september 2016 zijn we ook een erkend leerbedrijf voor MBO 4-opleidingen op het gebied van bewegen, sport en coaching en zijn er tal van mogelijkheden voor maatschappelijke stages.

De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) regelt voor het MBO de erkenning voor het praktijkonderwijs in leerbedrijven. Voetbalvereniging Heino had die erkenning al voor MBO niveau 2 en 3 en nu ook voor niveau 4. Zo kunnen bijvoorbeeld studenten van het CIOS hun praktijkstage lopen bij vv Heino. Een dergelijke erkenning tot leerbedrijf krijg je niet zomaar. We moeten voldoen aan allerlei eisen waaronder uiteraard de leermogelijkheden en het bieden van begeleiding door een praktijkopleider en een hoofd opleiding. Tel dat op bij de maatschappelijke stages die mogelijk zijn bij vv Heino en de afstudeeropdrachten vanuit het HBO en je kunt gerust stellen dat er veel valt te leren bij onze vereniging; óók buiten de lijnen. De slogan dat we meer zijn dan voetbal alleen maken we met z’n allen waar!