Nieuwe ronde VOG-aanvraag

19 oktober 2023 12:00

vv Heino is een vereniging voor iedereen die wil voetballen: iedereen is welkom.
vv Heino is meer dan voetbal alleen: we staan voor sportief samenwerken en dat maken we waar met de elf basisregels van Fair play.

Fair play is in feite een gedragscode voor de manier waarop we samen aan sport willen doen. Door bewust met die onderlinge afspraken en regels om te gaan, kunnen we de sport ook in de toekomst eerlijk en aantrekkelijk houden.

Als vereniging hebben wij een actief en gedegen preventie- en integriteitsbeleid. Binnen onze vereniging kennen wij een vertrouwenspersoon en werken wij met gedragsregels. Dit is nodig, wij hebben immers te maken met een groot aantal (jeugd)leden, maar ook met vele vrijwilligers die van onschatbare waarde zijn voor onze vereniging en werken met deze grote groep minderjarigen.

Het is belangrijk dat wij als vereniging aandacht hebben voor de risico’s op grensoverschrijdend gedrag door vrijwilligers. Daartoe heeft de Algemene Ledenvergadering d.d. 27 november 2018 reeds besloten om van de bestuursleden, de jeugdtrainers en de jeugdleiders een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te vragen.

De vrijwilliger kan met de VOG aantonen dat hij of zij in het verleden niet iets heeft gedaan dat het vrijwilligerswerk in de weg staat.

Wij vragen een VOG aan vrijwilligers die werken met minderjarigen binnen onze vereniging. Dit doen wij niet omdat wij geen vertrouwen hebben in onze vrijwilligers maar wij zien dit als een belangrijke preventieve maatregel.

Wij hebben onlangs aan alle jeugdleiders en -trainers die nog geen VOG hebben een aan aanvraag gestuurd. Op zaterdag 4 november tussen 10  en 12 zitten de mensen van de VOG-groep klaar in de bestuurskamer om de VOG's in ontvangst te nemen.