Organisatie Jeugd

Missie en visie

Voetbalvereniging Heino is een vereniging waar iedereen op basis van gelijkwaardigheid zijn sport mag beoefenen.

Iedereen is welkom. We zijn ‘meer dan voetbal alleen’ en dat komt tot uiting bij de jeugd door de vele activiteiten naast het voetbal. Dit is ook zichtbaar in het feit dat de jeugdleden zelf actief zijn als vrijwilliger. De jeugd komt niet alleen voor het voetbal maar draagt ook zelf bij aan de sociale binding in de vereniging. Er staat een sterke organisatie met inzet door en betrokkenheid van velen.

We staan voor: sociale binding, verantwoord maatschappelijk gedrag, plezier, bevorderen van gezondheid en recreatief voetbal op een zo hoog mogelijk niveau.

Algemeen

De Jeugdcommissie geeft functioneel leiding aan de jeugdafdeling. Zij zorgt en bevordert  dat er op een plezierige en sportieve manier voetbal kan worden beoefend. Tot haar hoofdtaken behoren de werving van jeugdleden, bezetting van leiders en trainers, teamindeling, scholing, wedstrijdsecretariaat, contact KNVB, contact met ouders en doorstroming jeugd naar senioren. De voorzitter van de Jeugdcommissie is tevens lid van het algemeen bestuur.

Contactpersonen dragen zorg voor de communicatie tussen leiders/ trainers en jeugdcommissie. Daarbij zijn ze het eerste aanspreekpunt voor ouders en spelers. Signaleren knelpunten en dragen oplossingen aan.

Organisatie

De vrijwilligers in de jeugdafdeling zijn belangrijk in het realiseren van onze doelen en naast de specifieke voetbalzaken vraagt dit ook van de vrijwilligers een continue aandacht voor de sociale aspecten.

De jeugdafdeling heeft ongeveer 500 jeugdleden die wekelijks trainen en hun wedstrijden spelen. Naast de trainers en leiders, zijn er vele vrijwilligers actief, zoals: sportparkdienst, kantinedienst, bestuursdienst, wedstrijdsecretaris, accommodatiebeheer, evenementencommissie, de mensen die het materiaal in orde houden, eigenlijk teveel om op te noemen. Er zijn alleen al 140 trainers en leiders actief en daarnaast nog vele ouders die voor het vervoer zorgen of de sportkleding wassen. Deze vrijwillige inzet waarderen we zeer. Om het geheel goed te laten verlopen wordt de jeugdafdeling geleid door de Jeugdcommissie. Deze Jeugdcommissie bestaat uit een voorzitter, secretaris, wedstrijdsecretaris en coördinator van de Contactpersonen. De Contactpersonen (6)  hebben elk een paar leeftijdscategorieën waarvoor ze samen met de leiders en trainers de organisatie draaiende houden. Ze zijn aanspreekpunt voor ouders en spelers.

Ondanks dat we veel aandacht besteden aan de sociale aspecten gaat er binnen de vereniging ook wel eens wat mis. Vernielingen, pesten e.d. komen helaas voor. Binnen de vereniging hebben wij daarvoor een Vertrouwenspersoon (op de Home-pagina staat onder ‘de club – bestuur – meer informatie over de vertrouwenspersoon van de V.V. Heino). Voor zaken als pesten, ongewenste intimiteiten, klachten over leiders en trainers e.d. kunt u terecht bij de vertrouwenspersoon.

De voorzitter van de Jeugdcommissie is tevens lid van het Algemeen Bestuur en als zodanig worden de belangen van de jeugd direct behartigd in het totaal van de vereniging. Voor de Jeugdcommissie zijn de Technische commissie en Evenementencommissie belangrijk in de organisatie van het jeugdvoetbal. Met de Technische commissie wordt regelmatig overlegd over het ‘opleiden’ van onze jeugd en de jaarlijkse teamindeling. Per leeftijdscategorie is een Technisch Jeugdcoördinator actief die samen met de  desbetreffende Contactpersoon de organisatie draaiende houdt. De Technisch Jeugdcoördinator richt zich daarbij meer op de selectieteams. In de regel meestal de eerste twee teams per leeftijdscategorie. De Evenementencommissie is belangrijk voor de jeugd als het gaat om activiteiten in de winterstop en de toernooien.

Overlegstructuur

Het goed organiseren van de jeugdafdeling vraagt niet alleen om de bereidwillige inzet van velen maar ook om overleg en afspraken. Voor de richtlijnen en het beleid, zie: ‘informatie jeugdvoetbal’. De Jeugdcommissie overlegt 1 x per vier weken en heeft regelmatig overleg met de Contactpersonen. De Jeugdcommissie overlegt 4 x per jaar met de jeugdleiders en trainers. De eerste keer vóór aanvang van het seizoen, de tweede keer vlak voor de ‘winterstop’, de derde keer bij aanvang van de voorjaarscompetitie en de laatste keer op het einde van het seizoen.  Tussendoor hebben de leiders en trainers overleg met de Contactpersonen en Technisch jeugdcoördinatoren over o.a. de organisatie en de teamindeling. Voorts heeft de Jeugdcommissie nog overleg met de Technische commissie en de Evenementencommissie en weet zij zich via haar voorzitter vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur. Het Algemeen bestuur vergadert 1 x per zes weken.