HEINO PROMOVEERT NAAR DE 4E DIVISIE!

27 juni 2022 9:30

In een zinderende finale rekende Heino, na een 0-2 achterstand, met 4-2 af met het Amsterdamse AGB.

Na thuiswedstrijden tegen Sarto uit Tilburg en Minor uit Nuth speelde Heino de finale op neutraal terrein, bij Batavia '90 in Lelystad. Nadat de spelersbus op gepaste wijze was uitgezwaaid, trok een groene meute van een kleine 300 man met bussen naar de polder om samen met al die andere Heinoërs die met de auto waren gekomen de mannen te steunen op jacht naar een plek in de 4e divisie, zoals de hoofdklasse komend seizoen gaat heten. Ook de Amsterdammers konden bogen op een flinke, fanatieke aanhang, waardoor het gezellig druk was op sportpark Doggersbank.

Nadat de groene rookwolken waren opgetrokken, kon even na twee uur de wedstrijd beginnen. AGB kwam, onder aanvoering van de handige oud-prof Hursut Meric, sterk uit de startblokken: al in de eerste minuut was de eerste grote kans voor de Amsterdammers. De Heinose verdedigers hadden hun handen vol aan de technisch vaardige aanvallers van AGB, maar ook de Heinose aanvallers lieten zich niet onbetuigd. Zo kreeg Stan Heetkamp na een minuut of 8 een goede kans, maar hij vond de Amsterdamse keeper op zijn weg. Even later viel toch de 1-0 voor AGB. Heino kreeg de bal achterin niet weg en na een vlotte combinatie belandde de bal op de rand van het strafschopgebied voor de voeten van Mitchell Theuns, die niet hard, maar wel heel zuiver raak schoot. Kort daarop had Heino de volgende tegenvaller te verwerken: Luc Fakkert kon niet verder, hij werd vervangen door Robbert Land. AGB bleek gevaarlijk en Sten moest ten koste van een gele kaart een kansrijke aanval onderbreken. Na een halfuur stond Adil Amghar el Yettefti ineens vrij voor keeper Kevin Reimink, maar deze kon door goed naar de bal te blijven kijken deze enorme kans onschadelijk maken. Een paar minuten later had hij echter toch het nakijken, toen dezelfde El Yettefti na een lange rush beheerst binnenschoot, nadat Heino net daarvoor een flinke kans had gemist. Zo leek Heino een teleurstellende wedstrijd te spelen, maar kort voor rust veerde het Heinose legioen weer op: Marius Deckers kon een voorzet van Stan Heetkamp van dichtbij binnentikken. Heino deed nog mee!
Na rust kwam de ploeg van Martijn de Vogel ijzersterk uit de startblokken. Rick Vreeswijk verdiende al na een halve minuut spelen een corner, die na een korte variant door Aron Wierenga panklaar op het hoofd van Tim Leferink werd gelegd, die zo de gelijkmaker binnen kon koppen, met een groene vreugde-explosie tot gevolg. De Heinose verdediging had nu de aanvallers van AGB veel beter onder controle en de ploeg kon op zoek gaan naar een voorsprong. Die kwam er na een kwartiertje spelen: Jesse Kruiper draaide knap weg van zijn tegenstander en schoot de bal via de keeper binnen. 3-2! Bij de Amsterdammers begon de irritatie toe te nemen, maar Heino hield het hoofd goed koel en bleef strijden voor iedere meter. Helaas viel ook Marius Deckers uit, maar met Nick Bisselink kwam er een waardige vervanger binnen de lijnen. AGB kwam niet meer in zijn spel en toen een kwartier voor tijd de keeper op onbegrijpelijke wijze in de fout ging, waardoor Stan Heetkamp de bal rustig in het lege doel kon schuiven en het dus 4-2 werd, speelde Heino definitief een gewonnen wedstrijd. Er volgden kansen op meer goals, onder andere voor Robin Gerritsen, die Jesse Kruiper had vervangen, maar gescoord werd er niet. De Heinose aanhang begon al met feestvieren, maar helaas vond een deel van de Amsterdamse aanhang het nodig om de frustraties te uiten naar de grensrechter, waardoor de wedstrijd voor 10 minuten werd stilgelegd. Na deze onderbreking ging AGB toch weer op zoek naar de aansluitingstreffer, maar Heino verdedigde de voorsprong met hand en tand. Spannend bleef het wel, maar toen de scheidsrechter na een kleine 10 minuten blessuretijd de wedstrijd eindigde, kon het grote Heinofeest écht beginnen!

Terug in Heino wachtte de ploeg een groots onthaal in de 'koninklijke' cabriobus en daarna bleef het nog lang gezellig in de Heinose kantine!

Bekijk hier de samenvatting (of de hele wedstrijd) via RTV Oost.
RTV Oost maakte ook een leuke reportage van het feest in Heino.
De Stentor maakte een mooi artikel over de wedstrijd.
Een verslag vanuit Amsterdams perspectief, via Het Amsterdamsche Voetbal.
Vincent Hartman (Studio VHF) maakte natuurlijk weer een mooie serie foto's.