Spectaculaire overwinning op DETO

7671GT
VRIEZENVEEN
tel. 0546-561877

Heino 1 heeft donderdagavond de inhaalwedstrijd tegen DETO gewonnen. In Vriezenveen eindigde de wedstrijd in 1-2.

Heino startte in vrijwel dezelfde opstelling als afgelopen zondag tegen MASV. Alleen Sten Rosendal keerde terug in de basis ten koste van Jeroen Bos. Vanaf het eerste fluitsignaal ontspon zich een wedstrijd waarin vooral inzet en strijd de boventoon voerden; zowel Heino als DETO probeerde de tegenstander vroeg onder druk te zetten. Hierdoor waren beide ploegen gedwongen om snel de lange bal te spelen. Heino leek hierbij iets meer balbezit te hebben, maar het was de thuisploeg dat het eerste gevaar stichtte; Floris Oude Nijhuis promoveerde een fraaie voorzet van Kai Wesselink tot doelpunt. Ook in de fase daarna was DETO de gevaarlijkste ploeg met enkele prima kansen, maar die werden gelukkig niet benut. Ook Heino kreeg een aantal mogelijkheden en in de slotfase van de eerste helft was de ploeg twee keer heel dicht bij een treffer. Eerst kreeg Matthias Reimink een slim passje van Rick Vreeswijk niet goed onder controle en even later speelde Ruben Meijer zich knap vrij in de zestien. DETO-keeper Roberto Stopel kreeg echter nog net een hand achter Rubens schot in de verre hoek. Zo gingen beide ploegen met een 1-0 stand aan de thee.

In de rust bracht Martijn de Vogel Jesse Kruiper voor Stan Heetkamp en deze wissel leek al snel effect te sorteren. Na een voorzet van Jesper Schokker kon Jesse de bal bij de tweede paal binnenwerken, maar deze inzet werd - volgens de grensrechter nog net op tijd - gekeerd door een DETO-verdediger. In de fase daarna had Heino het betere van het spel en ging het op jacht naar de gelijkmaker. DETO vond het wel prima, want al te veel aanvallende intenties toonde de ploeg niet meer. Toen DETO toch een keer massaal op de Heinose helft stond, gaf een van de aanvallers een heel merkwaardige pass terug naar eigen helft, waarmee hij Rick Vreeswijk de diepte in stuurde. De Vriezenveense rechtsachter was eerder bij de bal, maar speelde die vervolgens veel te hard terug naar de keeper, die niet veel anders kon dan de bal recht omhoog schieten. Rick was er als de kippen bij om te profiteren van dit geklungel en kon zo de 1-1 binnenwerken. Heino ging daarna op zoek naar een voorsprong, maar een kwartier voor het einde draaide de wedstrijd helemaal om. Sten Rosendal wilde een diepe bal onderscheppen, maar de snelle Ümran Zambak was het net voor. In plaats van de bal raakte Sten daardoor de DETO-aanvaller, die hij zodoende een vrije doortocht naar het doel ontnam. Scheidsrechter Aartsen kon niet anders dan Sten een rode kaart geven. DETO rook vervolgens bloed en trok weer ten aanval; dat deden ze echter vooral met verre voorzetten die door de Heinose verdediging vrij gemakkelijk verdedigd konden worden. Met Jeroen Bos voor Ruben Meijer bracht Martijn de Vogel nog een verse verdedigende kracht in. Toen de 90 minuten erop zaten en het Heinose publiek wel genoegen wilde nemen met een punt, kon Heino nog een keer een aanval opzetten. Matthias werd vrijgespeeld op rechts en zijn lage voorzet kon door de ingevallen Stijn Kogelman binnengewerkt worden: 1-2! De ontlading aan Heinose kant was natuurlijk groot, maar er stond nog een paar minuten blessuretijd op de teller. Die kwam de ploeg echter vrij probleemloos door en daarmee boekte Heino een hele lekkere en belangrijke 1-2 overwinning op DETO. Hierdoor passeert Heino Be Quick 1887 én Buitenpost op de ranglijst, waardoor het nu op de 12e plaats staat. Die zou aan het einde van het seizoen rechtstreekse handhaving betekenen. Volgende week zaterdag staat voor Heino de uitwedstrijd tegen hekkensluiter Pelikaan S op het programma.